Γιάννης Πλατάρος: Ναι στην αξιολόγηση, όχι στα ιδιαίτερα

Γιάννης Πλατάρος: Ναι στην αξιολόγηση, όχι στα ιδιαίτερα

Γράφτηκε από την 
Η έντυπη έκδοση της ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ καθημερινά από τις 8 το πρωί στον υπολογιστή σου


  Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/politismos/synentefkseis-parousiaseis/item/28790-giannis-plataros
"Οι μεταρρυθμίσεις" στην παιδεία νομίζω ότι δε θα σταματήσουν ποτέ" δηλώνει ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας Γιάννης Πλατάρος και συμπληρώνει: "Δεν πιστεύω όμως ότι φταίνε οι πολιτικοί που συνήθως εισπράττουν τις αρές του κοινού, αλλά ο ίδιος μας ο κλάδος που ενεργεί και δρα εγωκεντρικά, με ιδιάζουσα εγωπάθεια". Ο κ. Πλατάρος, αυτήν την περίοδο που όλα τα φώτα και το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης είναι στραμμένα στην εκπαίδευση, μιλάει στην "Ε" έξω από τα δόντια και λέει αλήθειες που... καίνε. Τάσσεται υπέρ της αξιολόγησης και κατά των ιδιαίτερων μαθημάτων από καθηγητές που εργάζονται στο Δημόσιο. Ανακοινώνει επίσης πως θα προσληφθούν 33 επιστάτες (στη θέση των φυλάκων) για τα σχολεία της Μεσσηνίας και 14 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, μέσω ΟΑΕΔ, στα μέσα Οκτωβρίου.
- Ξεκινάει μια νέα σχολική χρονιά. Τα σχολεία της Μεσσηνίας σε τι κατάσταση βρίσκονται; 
"Σε αυτή που ήταν λίγο πολύ και πέρυσι. Τα χρήματα για τις λειτουργικές τους ανάγκες έχουν μειωθεί και υπάρχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Οι δήμοι κάνουν άκρως φιλότιμες προσπάθειες και προσπαθούν στα δύσκολα δημοσιονομικά πλαίσια. Καθαρίζουν τις αυλές, απομακρύνουν χόρτα, κλαδεύουν τα δένδρα, επιμελούνται της αποχέτευσης, της ύδρευσης, κάνουν ό,τι μπορούν. Οι διευθυντές κάνουν καλύτερη διαχείριση, αποφεύγουν τις σπατάλες, ελπίζουμε να πορευτούμε και στο μέλλον ανεκτά. Από προσωπική έρευνα, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα λειτουργικά κόστη των σχολικών μονάδων σε σχέση με το κύριο βάρος της μισθοδοσίας τού παντός είδος προσωπικού, αποτελούν ελάχιστο και -κατά την γνώμη μου- αμελητέο κλάσμα. Μπορεί η Πολιτεία να κάνει μια μικρή λελογισμένη αύξηση στις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, χωρίς να γίνει σπατάλη. Για να γίνω συγκεκριμένος, νομίζω ότι αυτή η δαπάνη στα μεγάλα σχολεία που έχουν οικονομίες κλίμακος, είναι κάτω από το 5% του μεταβλητού κόστους του σχολείου, το οποίο κόστος ουσιαστικά είναι μόνο η μισθοδοσία και οι λειτουργικές δαπάνες. Να το πω πιο σχηματικά: Η μη πρόσληψη ενός καθηγητή σε ένα σχολείο 20 καθηγητών, ισοδυναμεί με την δυνατότητα διπλασιασμού των λειτουργικών του πιστώσεων" 
- Πού βρισκόμαστε όσον αφορά τη διανομή των φετινών σχολικών βιβλίων;
"Τα βιβλία, εδώ και 1,5 μήνα είναι όλα στα σχολεία, εν αντιθέσει με ό,τι εγίνετο στο παρελθόν. Ιδιαίτερα ενεργητική τοπική συμβολή σε αυτό, έχει για την Μεσσηνία και ο μαθηματικός Στέλιος Πουλόπουλος, ο οποίος για χρόνια μας έβγαζε ασπροπρόσωπους ως Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Επειδή από τότε που παραγγέλθηκαν τα βιβλία και ήλθαν υπάρχει μεταβολή στον αριθμό των μαθητών (επανεξεταστέοι και κυρίως μετεγγραφόμενοι) σε κάποια σχολεία θα έχουμε έλλειμμα βιβλίων για λίγα παιδιά και σε κάποια άλλα περίσσευμα, επίσης για λίγα παιδιά. Τα συν - πλην θα κανονιστούν με τα σχολεία οίκοθεν και μετά αν υπάρξει κάτι, με τον "Διόφαντο" που πλέον έχει την ευθύνη των βιβλίων, μετά την κατάργηση του ΟΕΔΒ"
- Υπάρχουν κενές θέσεις εκπαιδευτικών στη Μεσσηνία; 
"Μετά από την αύξηση του ωραρίου των καθηγητών, μετά από τις συνταξιοδοτήσεις, μετά από μηδενικούς διορισμούς, μετά από τις πρόσφατες υποχρεωτικές μετατάξεις, ναι, υπάρχουν λίγες κενές θέσεις, αλλά υπάρχουν και αρκετά πλεονάσματα καθηγητών σε ορισμένες ξενόγλωσσες ειδικότητες. Λαμβάνουμε συνεχώς οδηγίες κεντρικά από το υπουργείο, ενώ το Υπηρεσιακό Συμβούλιο είναι σε μόνιμη συνεδρίαση για τοποθετήσεις, εκδίκαση ενστάσεων κ.λπ." 
- Γιατί χρειάζεται κάθε χρόνο να προσληφθούν αναπληρωτές; Είναι δύσκολο να γίνει προγραμματισμός και να καλυφθούν οι κενές θέσεις από μόνιμους; 
"Οι αναπληρωτές θεσμικά "έχουν εφευρεθεί" για να κάνουν αυτό που υποδηλοί η ονομασία τους. Να αναπληρώνουν μόνιμους καθηγητές που είναι σε αναρρωτική άδεια μακράς διαρκείας, σε εκπαιδευτικές ετήσιες άδειες, σε άδειες κυήσεως και σε κάθε άλλη έκτακτη μακροχρόνια απουσία προσωπικού. Βεβαίως ενίοτε αναπληρώνουν και πραγματικά κενά για τα οποία δε γίνονται διορισμοί. Φέτος θα έχουμε ελάχιστους αναπληρωτές, πιο λίγους από κάθε άλλη φορά στο παρελθόν. Στο ερώτημά σας για το εάν είναι εφικτό να γίνει προγραμματισμός ώστε να απαλειφθούν οι προσλήψεις τους, όπως εξήγησα, είναι αδύνατον. Για να μειωθούν είναι εφικτό, πλην πριν από αρκετά χρόνια λόγω άστοχων αποφάσεων διορισμών αφειδώς, είχαμε περισσεύματα σε κάποιες ειδικότητες (Γαλλικών, Φυσικής Αγωγής) και ελλείμματα σε κάποιες άλλες. Αυτό στοίχισε την κινητικότητα σε κάποιους κλάδους, όμως πλέον έχει επέλθει μια κάποια ισορροπία. Λέγοντας "ισορροπία" εννοώ να μην κινδυνεύσει η εργασία κανενός. Πιστεύουμε ότι όλοι οι τελούντες σε διαθεσιμότητα, τελικά θα βρουν εργασία στο Δημόσιο,  κάπου αλλού, εφ' όσον όμως το επιθυμούν. Νομίζω ότι το τελευταίο είναι το πλέον παρήγορο"  
- Η μεταφορά των μαθητών γίνεται... με το φιλότιμο των οδηγών, είπε πρόσφατα σε συνεδρίαση στην οποία ήσασταν παρών, ο αντιπεριφερειάρχης Π. Αλευράς. Πότε πιστεύετε πως θα λυθεί αυτό το ζήτημα;
"Η πίστωση για τη μεταφορά έχει μειωθεί φέτος κατά 35%. Πάμε στην περσινή λύση, αφού παρατείνεται η παλαιά σύμβαση, η παλαιά Κ.Υ.Α. Η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση που τελικά δεν ίσχυσε από φέτος, είχε κάποια πολύ σοβαρά τρωτά σημεία, είχε και κάποια θετικά. Νομίζω ότι οι θεσμικοί παράγοντες τα γνωρίζουν και από τον επόμενο χρόνο θα υπάρξει μέριμνα για άρση και των τρωτών σημείων" 
- Εχει ξεσπάσει... πόλεμος για το "νέο λύκειο". Εσείς ποιες πιστεύετε ότι είναι οι πιο σημαντικές αλλαγές που επιφέρει και πώς τις κρίνετε; 
"Τα τελευταία χρόνια, το "να μείνει" κάποιος μαθητής στο λύκειο, αποτελούσε είδηση για την εκπαιδευτική κοινότητα και χρειαζόταν "προσπάθεια" από μέρους του μαθητή. Αντίθετα, το "να μείνει" κάποιος στο γυμνάσιο ήταν πάρα πολύ εύκολο και σύνηθες, παρ' ότι ο μαθητής φοιτά στην υποχρεωτική βαθμίδα και "πρέπει" να "διευκολύνεται" να την περατώσει. Τώρα φαίνεται να δυσκολεύει στοιχειωδώς το λύκειο, αλλά κατά την γνώμη μου, αυτή η "δυσκολία" είναι η αρκούσα και πρέπουσα. Δεν ανησυχώ για μείωση των μαθητών του λυκείου, καθώς μπορούν να στραφούν στην Τεχνική Εκπαίδευση (ΕΠΑΛ), η οποία έχει πολύ περισσότερα πλεονεκτήματα από τη γενική (γενικά λύκεια) σε διεξόδους. Στα γενικά λύκεια, η φοίτηση έχει νόημα, μόνο όταν ο μαθητής σκοπεύει να φοιτήσει σε ΑΕΙ -ΤΕΙ. Η φοίτησή του, δεν του παρέχει κανένα επαγγελματικό δικαίωμα και πρέπει μάλλον κατά μονόδρομο να συνεχίσει σε κάποια ειδικότητα ΙΕΚ που αγαπά. Στη Μεσσηνία έχουμε δημόσιο ΙΕΚ και ιδιωτικό εσχάτως, αμφότερα τα οποία προσφέρουν διεξόδους για κατάρτιση, ειδίκευση, αρχική ή συνεχιζόμενη"   
- Πότε θα σταματήσουν οι "μεταρρυθμίσεις" στην παιδεία;  
"Νομίζω ποτέ. Βάλατε το "μεταρρυθμίσεις" σε εισαγωγικά εννοώντας "το ανακάτωμα της ίδιας τράπουλας". Δεν πιστεύω όμως ότι φταίνε οι πολιτικοί που συνήθως εισπράττουν τις αρές του κοινού, αλλά ο ίδιος μας ο κλάδος που ενεργεί και δρα εγωκεντρικά, με ιδιάζουσα εγωπάθεια. Ενώ είμαστε ένας ζηλευτός διεπιστημονικός κλάδος, ο συλλογικός μας λόγος περιορίζεται σε κραυγές "όχι σε αυτό, όχι σε εκείνο", χωρίς να αντιπροτείνουμε τίποτε απολύτως συγκεκριμένο. Ενίοτε όταν λαμβάνει εξωτερική μορφή "συγκεκριμένου λόγου" απαιτεί επαναστάσεις εδώ και τώρα από δημοσίους υπαλλήλους. Εχουμε χιούμορ; Αλλοτε απαιτεί κατάλυση Συντάγματος, ανυπακοές και δεν ξέρω τι άλλο ευφάνταστο. Ασχολείται με προβλήματα της Νικαράγουας και "απαιτεί" εφαρμογή λύσεων που προτείνει, απελευθέρωση ξένων κρατουμένων σε ξένα ολοκληρωτικά ασύδοτα κράτη, αλλά λ.χ. δεν απαιτεί την δημοσιοποίηση 30 ονομάτων συναδέλφων μιας ξενόγλωσσης ειδικότητας που είναι "κρυμμένοι" σε ένα μικρό σχολείο των Κυκλάδων με 10-15 μαθητές και λαμβάνουν τα μόρια της οργανικής θέσης υπηρετώντας δίπλα στο "Mall" στη Νεραντζιώτισσα. Η δική μας αναξιοπιστία προστίθεται στην αναξιοπιστία πάντων των άλλων. Είμαστε δέσμιοι των αντιφάσεών μας και των στόχων ενός μονόδρομου κομματικού συνδικαλισμού που εδώ και πολλές δεκαετίες έχει ανακαλύψει "ταξικές διαφορές" εντός του ιδίου κλάδου εργαζομένων που έχουν κοινό μισθολόγιο, κοινή εργασία, κοινή πορεία, κοινό μέλλον, κοινές μορφωτικές καταβολές και κοινά συμφέροντα. Δεν ακούγεται όμως αρκούντως αστείο, επειδή απλούστατα αυτό το εξωφρενικό φαινόμενο το έχουμε συνηθίσει για πολλές δεκαετίες, όπου στον κλάδο μας διεξάγεται ως σκιαμαχία η "πάλη των τάξεων" εντός της ιδίας τάξεως και μάλιστα εντός του ιδίου κοινωνικού στρώματος, υποστρώματος, τάξης και μερίδας τάξης! Εχουμε χιούμορ ή σοβαρολογούμε; Δεν έχουμε συγκεκριμένη πρόταση για την αξιολόγηση που εφαρμόζεται σε όλο τον κόσμο, λέμε "όχι σε όλα". Οταν λ.χ. λες "όχι σε κάθε μορφής αξιολόγηση" στην ουσία καταργείς την επιστήμη της Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών -ακόμα και ένα σχετικό μάθημα, με παρεμφερή τίτλο που διδάσκουμε στα λύκεια και εξετάζεται πανελληνίως το καταργείς ενώ το... διδάσκεις! 
- Πώς επιβιώνουν τέτοιες απόψεις σε έναν κλάδο επιστημόνων; 
"Απορώ. Δεν έχουμε καν θέση για τη μοριοδότηση των μεταθέσεων των καθηγητών. Αυτές βασίζονται κυρίως στο ΠΔ 50/1996 το οποίο συνοδεύετο με μια εγκύκλιο 6-7 σελίδων στην αρχή και εσχάτως με εγκύκλιο 33 σελίδων. Για όσους είναι μυημένοι στην σημειολογία των πραγμάτων, η αύξηση της πολυπλοκότητας δεν είναι στην φυσική κατεύθυνση του απλού και το δίκαιο υπάρχει μόνο στο απλό, στο λιτό, στο ξεκάθαρο, στο μόνιμο, στο διαρκές, στο σταθερό. Ομοίως και στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης. Ουδέποτε θεσμικό πλαίσιο αξιολόγησης ίσχυσε για δεύτερη φορά, πέραν της πρώτης εφαρμογής του. Εξαίρεση αποτελεί το τελευταίο θεσμικό πλαίσιο (Ν. 3848/2010) που άλλαξε πριν ισχύσει καν για πρώτη φορά, ίσως επειδή ήταν το δικαιότερο από καταβολής ελληνικού κράτους (ως προς την αξιολόγηση των στελεχών και μόνον). Αυτό αποτελεί χρόνια παθογένεια, σέρνεται δίπλα μας και μέσα μας και η συλλογική μας έκφραση περιορίζεται αυστηρά σε συνθήματα, σε απλουστεύσεις, σε άρνηση κατασκευής πολιτικής πρότασης και "καθεύδει τον Επιμενίδειο", αφήνοντας εκουσίως "γήπεδο", απόλυτη πρωτοβουλία κινήσεων στην εκάστοτε εξουσία η οποία νομοθετεί χωρίς αντίλογο. Ενίοτε όταν παρέχεται ένα μικρό δικαίωμα συνδιαμόρφωσης μιας πρότασης, αποχωρούμε θεατρικώς από τον διάλογο, καίμε ερωτηματολόγια, καλούμε με ντουντούκες, ταμπούρλα και μπουμ-ταρατατζούμ για την αποτροπή διατύπωσης γνώμης από τον κλάδο και γενικά κάνουμε ό,τι είναι πιο αποτελεσματικό για να δυσφημιστούμε στην αδηφάγο κοινή γνώμη. Για να είμαι και λίγο επίκαιρος, σας αναφέρω ότι τα πλεονάσματα σε δυο-τρεις ειδικότητες πανελληνίως δημιουργήθηκαν ξαφνικά και απροσδόκητα με διορισμούς υπέρμετρους σε σχέση με τους αιτούμενους. Το έκανε η κεντρική εξουσία μια φορά, δεν υπήρξε καμία συνδικαλιστική αντίδραση, έγινε και μοιραία και δεύτερη. "Τρέχουμε" όμως τώρα με τις υποχρεωτικές μετατάξεις των περισσευόντων. Δεν περιέχει ψήγμα λογικής αυτή η στάση" 
- Κάποιοι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων κάνουν ιδιαίτερα. Αλλοι γιατί δεν βγαίνουν οικονομικά και άλλοι γιατί θέλουν περισσότερα χρήματα. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας για το θέμα αυτό.
"Τα ιδιαίτερα απαγορεύονται και συνιστούν λόγο οριστικής απόλυσης από τη δημόσια εκπαίδευση. Η πιστοποίηση της παράβασης του νόμου έχει αποδειχθεί δυσαπόδεικτη ιστορικώς, για πολλούς λόγους. Ενας λόγος από τους πολλούς, ήταν η κουλτούρα των χαμηλών πειθαρχικών ποινών, ο οποίος λόγος έχει ήδη εκλείψει και δεν ξέρω πόσοι το έχουν αντιληφθεί. Αγνοια πάντως νόμου δε δικαιολογείται από ενηλίκους και εγγραμμάτους. Οσοι τυχόν είναι επίορκοι, ας αναλάβουν τις ευθύνες τους. Οσοι θεωρούν ότι είναι "μεγάλοι επιστήμονες και παιδαγωγοί" ας παραιτηθούν από τη δημόσια εκπαίδευση και ας δοκιμάσουν την τύχη τους στον ελεύθερο επαγγελματικό στίβο. Δεν έχω δει όμως κάποιον να κάνει αυτή την "ηρωική έξοδο". Η λογική τού "και ταύτα έδει ποιήσαι κακείνα μη αφιέναι" φαίνεται ίσως να επικρατεί. Προσωπικώς προτρέπω τους γονείς, εάν έχουν ακόμη οικονομική άνεση να προστρέχουν σε ομαδικά φροντιστήρια της αγοράς που έχουν εξ ίσου καλούς καθηγητές, με τα ίδια πτυχία. Οσοι πάλι δεν έχουν την οικονομική άνεση, να προσφύγουν στα ενδοσχολικά φροντιστήρια που θα έχουμε και φέτος και τα ονομάζουμε "πρόσθετη διδακτική στήριξη" ή "ενισχυτική διδασκαλία". Και εκεί οι καθηγητές έχουν τα ίδια πτυχία. Με στοιχειώδη εποπτεία και αυτοί οι θεσμοί λειτουργούν ικανοποιητικά, έχουμε πλέον και αρκετή εμπειρία".
- Οι μισθοί των εκπαιδευτικών περικόπηκαν άγρια μετά την κρίση. Αρκεί ο μισθός του πρωτοδιόριστου για να ζήσει αξιοπρεπώς ο εκπαιδευτικός;  
"Είναι πάρα πολύ δύσκολη η κατάσταση με τους μισθούς στους νεοδιόριστους και όχι μόνον για τους νεοδιόριστους, μην το θέτετε μονοδιάστατα. Βεβαίως αναλογικά και με απόλυτα μέτρα, οι πρωτοδιόριστοι είναι στην πλέον δεινή θέση. Νομίζω, ότι ο Ελληνας καθηγητής πλην εξαιρέσεων, εκτελεί ευόρκως το καθήκον του, ανεξαρτήτως μισθού. Κι αυτό, όχι λόγω του ότι είναι πιο ηθικός από τον γείτονά του που υπηρετεί σε μια άλλη ενδεχομένως "αμαρτωλή" δημόσια υπηρεσία. Δεν είμαστε ηθικότεροι από τους υπολοίπους Ελληνες, απλώς όταν σε κοιτάνε 27 ζευγάρια μάτια δεν μπορείς να παριστάνεις τον εργαζόμενο ή τον μετέχοντα σε "λευκή απεργία".  Αυτό όμως δεν μπορεί να συνεχίσει σε μακροχρόνια προοπτική. Οι εισφορές από τους χαμηλούς μισθούς τροφοδοτούν τους συνταξιούχους και καθώς το σύστημα έχει πλέον πλήρως ανταποδοτικά χαρακτηριστικά όπως και μηδενικούς διορισμούς νέων καθηγητών, δεν βλέπω καμία απολύτως λογική στην σπουδή συνταξιοδότησης. Στην λογική μου, τρομάζω να προσθέσω και τις συνέπειες του δημογραφικού που επιδεινώνεται δραματικά με την οικονομική κρίση. Η κρίση που διέρχεται η πατρίδα μας έχει μακροχρόνια χαρακτηριστικά και μάλιστα είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που πρωτοάγγιξε την Ελλάδα λόγω ελλείψεως μέτρου σε όλα μας ως λαός. Το "μέτρον άριστον" μπήκε ακριβώς διότι ως λαός δεν είχαμε μέτρο ποτέ. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που τα "γαλλικά αρώματα" εφευρεθήκαν για να καλύψουν μια εκτεταμένη κουλτούρα κακής σχέσης με την καθαριότητα. Η κρίση θα επεκταθεί και σε άλλα κράτη πολύ πλουσιότερα από εμάς. Συνεπώς δεν αντιλαμβάνομαι την σπουδή απομάκρυνσης από την εκπαίδευση" 
- Τι θα γίνει τελικά με τα παιδιά της ΕΠΑΣ, που έχουν ήδη κάνει 1 χρόνο σπουδές; Βρέθηκε κάποια λύση για την απόκτηση του πτυχίου δεξιοτήτων τους;
"Πήραμε εντολή πρόσληψης ωρομισθίων για τις ανάγκες της ΕΠΑΣ και για όλο το διδακτικό έτος και θεωρούμε ότι όλα θα πάνε καλώς"   
- Στο ΕΕΕΕΚ οι γονείς των παιδιών που περνούν τα 18 διαμαρτύρονται, γιατί θέλουν να τα κρατά το σχολείο επιπλέον χρόνια. Το σχολείο από την άλλη δεν έχει τέτοια δυνατότητα. Τι θα γίνει τη φετινή χρονιά; Θα υπάρχει κάποια έξτρα μέριμνα για τα παιδιά που αποφοιτούν; 
"Αποτελεί απολύτως νόμιμη αξίωση των γονέων να γίνονται δεκτά τα παιδιά τους και μετά τα 18, όπως προβλέπει η νομοθεσία. Το να κρατά το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης τα παιδιά πέραν των 18 ετών (και μέχρι τα 23) φαίνεται να αποτελεί -δυστυχώς- διακριτική ευχέρεια του Συλλόγου Διδασκόντων και του προσωπικού του. Αυτό είναι μια στενή γραμματική ερμηνεία του νόμου και ουδόλως αποτελεί το πνεύμα του. Την περασμένη χρονιά αντιμετωπίσαμε ένα απίστευτα σοβαρό πρόβλημα. Πολύ πιο σοβαρό από όσο μπορεί να αντιληφθεί κάποιος, όση έμφαση και να δώσω λεκτικά. Ασχολήθηκε όλο το στελεχιακό δυναμικό του υπουργείου από τον υποφαινόμενο μέχρι το πλέον ανώτατο ιθύνον πρόσωπο του υπουργείου. Για να λυθεί "το πρόβλημα της Καλαμάτας" ασχολήθηκαν άνθρωποι, ων ουκ έστιν αριθμός. Βουλευτές, μαζικοί φορείς της εκπαίδευσης, συνδικαλιστές, σύλλογοι γονέων, κηδεμόνων, αναρίθμητοι άνθρωποι. Λύθηκε μεν το πρόβλημα αλλά δεν είμαστε ικανοποιημένοι, αφού κάθε χρόνο μπορεί να δημιουργείται ανάλογο. Νομίζω ότι το υπουργείο με αφορμή το δικό μας πρόβλημα, θα το λύσει με ειδική ρητή νομοθετική ρύθμιση για να είναι σαφέστατο και να μην επιδέχεται πολλαπλών ερμηνειών. Προσωπικώς βελτίωσα επώδυνα τη βιωματική μου γνώση για τον άνθρωπο και τον Ελληνα γενικώς και αναθεώρησα όλα τα μοντέλα που είχα στο μυαλό μου. Επεφύλαξα δι' εαυτόν την πολυτέλεια της πλήρους απογοήτευσης, παρ' ότι έχουμε αισίως διαβεί προ πολλού την πρώτη πεντηκονταετία του βίου μας. Κατάλαβα ότι δεν πρέπει να επιδεικνύουμε καμία ανοχή σε όποιον φθείρει το δημόσιο συμφέρον. Το σχολείο έχει δυνατότητα να κρατά πολύ περισσότερα παιδιά, αφού το προσωπικό είναι περίπου 22 πρόσωπα και ο ενεργός αριθμός μαθητών δεν ξεπερνά τους 35, ασχέτως αριθμού εγγεγραμμένων. Η τωρινή τιμή του δείκτη κόστους ανά μαθητή είναι τέτοια που συμφέρει την Πολιτεία να επιδοτεί τους γονείς με υποπολλαπλάσιο ποσό για πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού για πολύωρη ατομική απασχόληση και εκπαίδευση των παιδιών τους. Δεν το προτείνω, το αναφέρω για να απαντήσω στις διαφαινόμενες ως "ανάγκες" προσωπικού στην ερώτησή σας. Ολο το προσωπικό πρέπει να επιζητά την αύξηση του μαθητικού δυναμικού για να βελτιώνεται η αποδοτικότητά τους σε ημέρες ένδειας του κράτους και του λαού μας. Ως προς τους αποφοίτους των ΕΕΕΕΚ, μέσω της ηλεκτρονικής πύλης www.mathiteia4u.gov.gr δίνεται πρόσβαση στο νέο πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας "Μαθητεία για αποφοίτους". Πρόκειται για ένα πρόγραμμα μαθητείας για τους νέους που έχουν μόλις αποφοιτήσει από την εκπαίδευση. Μέσω του προγράμματος θα παρέχεται στους νέους απόφοιτους η ευκαιρία να αποκτήσουν την πρώτη τους εμπειρία από την επαγγελματική ζωή κάνοντας μαθητεία σε επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα λαμβάνουν υποτροφία από το υπουργείο Παιδείας. To πρόγραμμα υλοποιείται μέσω συγχρηματοδοτούμενων πράξεων του ΕΣΠΑ, με συγχρηματοδότηση από το επιχειρησιακό πρόγραμμα "Εκπαίδευση και διά βίου μάθηση" (www.edulll.gr)" 
- Πώς αισθανθήκατε ως εκπαιδευτικός, όταν είδατε συναδέλφους σας να μπαίνουν σε διαθεσιμότητα;  
"Αισθάνθηκα άσχημα όπως όλοι μας ανεξαιρέτως. Στη συνέχεια αισθάνθηκα επίσης άσχημα, όταν ορισμένοι συνάδελφοί μας και αφού πέρασαν μέρες από τον κεραυνό εν αιθρία που τους κατακεραύνωσε, μας θεώρησαν κακώς, ούτε καν ως "αγγέλους κακού", αλλά κάτι χειρότερο όταν επιχειρήσαμε να τους δώσουμε τη σχετική διαπιστωτική πράξη. Τέλος πάντων, η συντριπτική πλειονότητα από τους τελούντες σε διαθεσιμότητα θα απορροφηθούν στο υπουργείο Υγείας. Με τους λίγους Γραφιστικών κ.λπ. πιστεύω ότι και γι' αυτούς θα βρεθεί κάτι πέραν της κατά προτεραιότητας πρόσληψης ως ωρομισθίων. Νομίζω, ότι σύντομα θα ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις για όλους αυτούς τους συναδέλφους μας"
- Τι γνώμη έχετε για τη θέση της κ. Ρεπούση να καταργηθεί το μάθημα των Θρησκευτικών και στη θέση του να μπει μάθημα Θρησκειολογίας στο λύκειο; 
"Η γνώμη που έχω είναι ότι ως βουλευτής της ελληνικής Βουλής έχει συνταγματικώς απεριόριστη έκφραση γνώμης επί πάντων και πασών. Ενώ όλοι οι βουλευτές λοιπόν το έχουν αυτό, ελάχιστοι το χρησιμοποιούν για να εισαγάγουν καινά δαιμόνια ή να διατρανώσουν  μειοψηφικές απόψεις. Η κ. Ρεπούση εκφράζει την γνώμη της και καλά κάνει, γι' αυτό έχουμε δημοκρατία. Καλό είναι να εκφράζουν όλοι την γνώμη τους και με παρρησία. Χρήσιμο είναι να υπάρχει και ο αντίλογος. Δε συμφωνώ όμως με την πρόταση και μπορώ να καταθέσω αντίλογο που είναι νομικής φύσεως κι όχι μόνον. Ισχυρίζομαι λοιπόν ότι η συνταγματική αναφορά σε "κρατούσα θρησκεία" σε συνδυασμό με το άρθρο 16, παράγραφος 2 του Ελληνικού Συντάγματος ότι "H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες" καθιστούν χωρίς τύχη την πρόταση κατάργησης των Θρησκευτικών ως υποχρεωτικού μαθήματος. Είναι πιο πάνω από διαυγές. Υπάρχει και αντίλογος στον αντίλογο αλλά με ασθενέστατα επιχειρήματα. Εξάλλου υπάρχουν απολύτως πειστικά επιχειρήματα μη νομικά, για την ανάγκη διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών, αφού η ζώσα Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία είναι μια καθημερινή αλήθεια "της διπλανής πόρτας" όταν δεν είναι αλήθεια του δικού μας σπιτιού και όταν δεν είναι αλήθεια του ίδιου μας του εαυτού. Στέκομαι στην "ανάγκη εκμάθησης της αλήθειας της διπλανής πόρτας". Ζούμε στην Ελλάδα που έχει ως κρατούσα θρησκεία την Ορθοδοξία και μαθαίνοντας γι' αυτήν μαθαίνω ένα φάσμα καθημερινών και αναγκαίων γνώσεων εντελώς απαραιτήτως και απολύτως χρήσιμων και για τους άθεους, αγνωστικιστές και ετεροδόξους. Βλέπουμε τους ναούς, τα κωδωνοστάσια. Τα ακούμε, βλέπουμε κόσμο που πηγαίνει. Τι κάνουν, τι λένε; Τι είναι τα μυστήρια που μας καλούνε (γάμοι, βαπτίσια, αγιασμοί, ευχέλαια); Τι είναι τα υπόλοιπα (εξομολόγηση, θεία κοινωνία); Βλέπουμε κοιμητήρια, πάμε σε κηδείες προσφιλών προσώπων. Βλέπουμε λιτανείες. Βλέπουμε μοναστήρια, Αγιον Ορος, μοναχισμό, αγίους, πατέρες, ιερά κείμενα, Καινή Διαθήκη, Χριστό, Παναγία, αγιογραφίες, βυζαντινή μουσική, χριστουγεννιάτικα και πασχαλινά έθιμα. Μια τεράστια ζώσα κουλτούρα ενός λαού που διαπερνά όλες τις δραστηριότητές του, όλο τον χρόνο και καθημερινά. Δε θα αποτελεί υποχρεωτικό αυτό γενικό γνωστικό αντικείμενο για καθολική διδασκαλία; Τα Θρησκευτικά είναι μέρος της ελληνομάθειας. Υπάρχει όμως και η εμβάθυνση. Βλέπουμε πράγματα και ένιοι βλέπουν και θαύματα. Κάποιοι άλλοι βλέπουν πολύ περισσότερα. Δε θα τα μάθουμε έστω πρώτα εγκυκλοπαιδικώς και κατόπιν βιωματικώς όσοι αξιωθούν;  Η Εκκλησία έχει ευθύνη και για την βιωματική μάθηση με την κατήχηση, τον εκκλησιασμό και ό,τι άλλο αυτή κάνει. Θεωρώ εντελώς αμόρφωτο όποιον δεν τα γνωρίζει αυτά εγκυκλοπαιδικώς και εντελώς άτυχο όποιον δεν τα γνωρίζει και βιωματικώς. Πιστεύω και εύχομαι να φανούμε τυχεροί όλοι μας! Να επανέλθω όμως και στην άποψη της κ. Ρεπούση η οποία είναι άποψη και αρκετών άλλων ανθρώπων: Η Θρησκειολογία είναι ένα ενδιαφέρον γνωστικό αντικείμενο που πρέπει κάποιος να το διδάσκεται διότι είναι κατ' αρχήν εγκυκλοπαιδικώς  ενδιαφέρον. Κάποιος όμως πρέπει να σταθμίσει αν χωρά ή όχι στο πρόγραμμα όπως δεν χωρούν και πολλά άλλα λίαν γοητευτικά γνωστικά αντικείμενα. Μπορώ να παραθέσω εκατοντάδες γνωστικά αντικείμενα που μπορούν να γοητεύσουν τον κάθε έναν και να περνούν το φίλτρο του "χρήσιμου". Για τη γενική παιδεία όμως με τις 35 ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως και για την Ελλάδα, ένα τέτοιο γνωστικό αντικείμενο δεν χωρά. Αυτό το πιστεύω ακράδαντα. Στη θέση του, υπάρχουν ήδη θρησκειολογικές αναφορές στα πλαίσια του ίδιου του συναφούς μαθήματος των Θρησκευτικών που επαρκούν, θα έλεγα ήδη υπερεπαρκούν, για να καλυφθεί γνωστικά ο μαθητής και "για το τι άλλο υπάρχει πέραν της δικής μας θρησκείας". Επομένως δεν υπάρχει ούτε θέμα, ούτε πραγματικό πρόβλημα, ούτε τίποτα"
 - Την περασμένη χρονιά έγινε μεγάλος λόγος για τα παιδιά που πήγαιναν στο σχολείο χωρίς κολατσιό ή χωρίς λεφτά. Τι διαπιστώσατε εσείς, μιλώντας με τους διευθυντές; Πώς θα είναι τα πράγματα αυτή τη χρονιά; Αν υπάρξει ανάγκη, η διεύθυνση είναι σε θέση να βοηθήσει;
"Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχει κάποια διαχείριση πίστωσης γι' αυτό τον σκοπό. Μπορεί όμως να συντονίσει κάτι που μπορεί να γίνει μαζικά, ώστε να γίνει με σωστό τρόπο. Δεν σας κρύβω ότι αρκετοί μαθητές βοηθιούνται με διάφορους τρόπους που περιλαμβάνουν από δωρεάν φροντιστηριακή διδασκαλία από τους δικούς τους καθηγητές, έως κάποιο δεκατιανό που χρηματοδοτείται από το σύλλογο καθηγητών που δίνουν από το υστέρημά τους προφανώς ή από κάποιους κρυφούς χορηγούς. Εχουμε πρόσφατα επίσημα την πληροφορία ότι σε επίπεδο Περιφέρειας Πελοποννήσου,   θα έχουμε κάποια σημαντική πρωτοβουλία της Εκκλησίας της Ελλάδος με την κατεύθυνση της βοήθειας απόρων μαθητών. Για οτιδήποτε οργανωμένο προς αυτή την κατεύθυνση, εμείς, όλη η εκπαιδευτική κοινότητα, θα είμαστε στρατιώτες"
- Ποιος θα αναλάβει τα καθήκοντα των σχολικών φυλάκων στο εξής;
"Πάντα να έχετε κατά νου ότι οι φύλακες ήταν μόνο στην Καλαμάτα, ενώ οι φύλακες ως σχολικός θεσμός διαχρονικώς δεν υφίστατο, αλλά μόλις τα τελευταία έτη. Παλιά υπήρχε ο θεσμός του επιστάτη. Θα προσληφθούν 33 επιστάτες για τα σχολεία της Μεσσηνίας και 14 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, μέσω ΟΑΕΔ -πιθανότατα στα  μέσα Οκτωβρίου. Αυτό αποτελεί μια τεράστια επιτυχία για τις ανάγκες των σχολείων, όχι μόνο της Καλαμάτας, αλλά και της περιφέρειας, η οποία στερείτο επιστατών. Αυτοί θα εκτελούν ένα ανανεωμένο καθηκοντολόγιο και θα βοηθούν σε όλες τις εργασίες του σχολείου. Είναι πενταχρήσιμοι για το σχολείο και θα αμβλύνουν οξείες εκπαιδευτικές ανάγκες" 
 - Τα μικρά σχολεία έχουν λίγους μαθητές στις κατευθύνσεις β' και γ' λυκείου. Τι προβλέπεται να γίνει; Θα λειτουργήσουν τα τμήματα με βάση την περσινή εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας ή θα απαιτηθεί συγκεκριμένος αριθμός π.χ. 15, πράγμα που με έμμεσο τρόπο ζητεί από τους μαθητές να μετακινηθούν; 
"Ο προγραμματισμός προσωπικού έχει γίνει με την περσινή εγκύκλιο, εικάζω βασίμως ότι δεν θα αρθεί βιαίως ο προγραμματισμός, θα ισχύσουν και φέτος τα περσινά" 
- Ποιο μήνυμα στέλνετε στην εκπαιδευτική κοινότητα ενόψει νέας σχολικής χρονιάς;
"Να σπεύσουν όλοι οι καθηγητές να αποκτήσουν πιστοποίηση στο α' επίπεδο χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή. Εάν δεν έχουν καμία γνώση, να επιμορφωθούν και να πιστοποιηθούν. Αυτό ισχύει για όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας ή ετών υπηρεσίας. Θεωρώ ότι ουδείς μπορεί να αγνοήσει αυτή την προτροπή ελαφρά τη καρδία, διότι "έρχεται ώρα και νυν εστί" όπου όλοι θα θυμηθούν αυτή την σχηματική προειδοποίηση ή θετικά αν την ακολουθήσουν ή αρνητικά αν δεν την ακολουθήσουν. Αυτή νομίζω ότι είναι η πλέον σπουδαία χρήσιμη και ωφέλιμη συμβουλή που μπορώ να απευθύνω στους συναδέλφους μου". Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/politismos/synentefkseis-parousiaseis/item/28790-giannis-plataros

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΡΙΤΗ συνέχεια σε ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ (μη υποδειγματικές) απαντήσεις σε μελέτες περίπτωσης για υποψηφίους Διευθυντές Σχολικών μονάδων.

συνέχεια σε ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ (μη υποδειγματικές) απαντήσεις σε μελέτες περίπτωσης για υποψηφίους Διευθυντές Σχολικών μονάδων.

Υποψήφιοι διευθυντές Σχολικών μονάδων: Θέμα 1ον Μελέτη περίπτωσης! (Θα εμπλουτίζεται καθημερινά με ενδεικτικές απαντήσεις)